Wakaf Emak

[Karya ini pernah tersiar dalam ruangan Secebis Kisah Utusan Malaysia ]
(Keluaran 21 Mei 1992)
Sudah lima puluh hari emak kembali ke Rahmatullah. Bagaikan bermimpi petang itu kereta Proton Saga putih berhenti di depan rumah teres dua tingkat kami. Aku mengejutkan abang Ramlan yang sedang menidurkan Nur Amirah. Abang Ramlah mengenakan cermin matanya sambil menjengah ke luar dari celah langsir.

"Paksu, masuk Paksu, masuk" pelawa ramah abang Ramlan. Dari dalam kereta keluar seorang perempuan yang aku fikir mungkin itu Maksu abang Ramlan.
Aku tidak pernah melihat Paksu dan Maksu sebab abang Ramlan tidak pernah membawa bertemu dengan mereka sejak kami berkahwin kerana emak selalu uzur dan tidak dapat berjalan jauh.
"Lama tak jumpa.." kata abang Ramlan sambil bersalaman dengan Paksu.
"Mana nak jumpa selalu, kau sudah jadi orang kaya sekarang," balas Maksu sambil meletakkan beg tangan di atas tempat duduk.
"Alhamdulillah….., kaya tidak tapi senang adalah Maksu. Tapi kalau saham saya naik, mungkin saya boleh kaya," jawab abang Ramlan seperti menyindir.
"Dimana kau kebumikan emak….."tanya Maksu.
"Disini," ringkas jawab abang Ramlan.
"Kenapa tak dibawa balik ke tempat tumpah darahnya, bukankah di sana ramai saudara maranya?" tanya Maksu.
"Disini lebih afdal Maksu, tak payah seksa-seksa arwah", jawab abang Ramlah tegas.
Aku minta diri ke dapur. Mereka anak beranak meneruskan perbualan yang sesekali seolah-olah menyindir.
"Jadi…, Paksu mahukan sijil kematian mak?" tanya abang Ramlah. Aku lihat Paksu tersenyum lembut. Jauh beza dari raut wajahnya ketika mula-mula tiba.
"Dulu sewaktu mak masih hidup Paksu beritahu Peguam dihadapan Mak Anjang bahawa emak telah mati.
Jadi buat apa nak minta sijil kematian mak lagi?" abang Ramlah bertanya tegas.
Aku lihat Paksu kegelisahan.
"Paksu sendiri buat silap. Dua kali saya beritahu tentang emak yang sedang uzur. Tapi Paksu tak datang. Bila emak meninggal, Paksu tak datang juga."
"Maafkan Paksu Lan…"rayu Paksu.
"Paksu tidak bersalah dengan saya, tapi bagaimana dengan arwah emak. Dia yang mengasuh dan membesarkan Paksu selepas kematian nenek. Aleh-aleh pasal harta pusaka, Paksu mahu menafikan kewujudan emak dalam hidup Paksu,"abang Ramlan bersuara sayu. Menitis air mata Paksu.

Petang itu Paksu pulang dengan tenang dan tersenyum puas bila abang Ramlan tanpa banyak kerenah dan penuh menghormati ayah saudaranya memberi sehelai sijil mati emak.
Sebulan kemudian kami pulang ke Kampung Permatang Pauh, kampung pusaka arwah nenek abang Ramlan. Kami disambut penuh kemesraan. Setelah mengumpul semua saudara mara, Paksu memberitahu tujuannya untuk membuat pembahagian pusaka.
Esoknya kegemparan tiba-tiba terjadi.
"Kau sudah gila Ramlan? Habis kau wakafkan bahagian pusaka emak kau tu?" menyinga aku lihat Paksu memarahi abang Ramlan.
""Maafkan saya Paksu. Saya buat ini semua demi mak. Saya tak ada apa-apa lagi. Untuk hidup saya sudah ada harta penjagaan senderi. Emak di Alam Barzah manfaat dari kita. Sepatutnya harta ini mak perolehi masa di hidup. Jadi bila dia sudah meninggal, salahkah saya wakafkan bagi pihak mak?"
Tanpa menyoal lagi Paksu tinggalkan kami. Lepas Zohor kami pulang ke rumah dalam damai.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Takdir

Mak Ngahku

Cerpen: IBU